کد مطلب:2888 شنبه 2 مرداد 1389 آمار بازدید:1222

گامي به سوي ظهور 3
شبكه ولايت - مهدويت و انتظار

01:20:41

دانلود   32.31 مگابایت


بسم الله الرحمن الرحيم

موضوع: گامي به سوي ظهور
شبكه جهاني ولايت : 02 / 05 / 1389

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

آقاي نقوي
چند هفته هست كه در محضر ايشان هستيم و از ايشان استفاده مي كنيم. امروز هم إن شاء ا... العزيز همين گامي به سوي ظهور البته روال برنامه اين طوري هست. إن شاء ا... العزيز اول بنده سؤال ها را مطرح خواهم كرد، جناب آيت الله نجم الدين طبسي جواب اين سؤال ها را خواهند، داد و بعد از آن هم إن شاء ا... العزيز تماس هاي شما بينندگان عزيز و محترم را خواهيم گرفت، بر همان روالي كه قبلاً هم بارها اعلام كرديم كه إن شاء ا... هر كس اگر سؤالي داشته باشند، يا اگر بخواهند چيزي را مطرح كنند 2 الي 3 دقيقه فرصت خواهند داشت.
جناب آيت الله نجم الدين طبسي سلام عليكم و رحمة الله.
استاد طبسي
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.
آقاي نقوي:
اسعدالله ايامكم جناب آيت الله.
استاد طبسي
اسعد الله ايامكم. اين عيد فرخنده و سعيد و مبارك را به حضور حضرت ...
آقاي نقوي
ممنون، متشكر. جناب آيت الله طبسي همين طوري كه بنده هم اينجا عرض كردم روز نيمه شعبان و چند روز ديگر ولادت روز ولادت امام مهدي (عليهم السلام) هست، اگر محبت بفرماييد كه اول برنامه در رابطه با نيمه شعبان، يعني فضائل آن از ديدگاه اهل بيت (عليهم السلام) اگر لطفاً مطرح بفرمائيد ممنون مي شوم.
استاد طبسي
«بسم الله الرحمن الرحيم» بعد از حمد و ثناي پروردگار عزوجل و اهداي صلوات و درود بي پايان به روان پاك خاتم الانبياء و المرسلين محمد مصطفي و خاندان گرامي اش بالاخص ولي نعمت مان حضرت حجة بن الحسن المهدي و بعد از عرض سلام از جوار مرقد شريف حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) و جوار مرقد ايشان عرض سلام به حضور شما بزرگوار و تمامي بينندگان محترم شبكه جهاني ولايت.
عرض مي كنم كه در ارتباط با كل ماه شعبان، شعبان المعظم ماه، ماه رسول الله است، (صلي الله عليه و آله و سلم) در واقع تمامي اين ماه رسول الله روزه مي گرفتند. گويا با اين روزه گرفتن، به استقبال ماه عزيز به استقبال ماه خدا مي رفتند، چه قدر ماه مبارك رمضان عزيز است، مثل يك مهماني كه بسيار عزيز باشد، استقبالش مي روند هر چه عزيزتر باشد مسافت و گام هايي كه براي استقبال برداشته مي شود بيشتر است. اين قدر اين ماه مبارك رمضان عزيز بوده و هست كه رسول الله يك ماه جلوتر به استقبال اين ماه عزيز مي رفتند. خب و در روايات اهل بيت، نسبت به كل شب هاي اين ماه عزيز دستوراتي، دستورالعمل هايي، نمازهايي مخصوص و در شب هاي جمعه اين ماه دستورالعمل هايي و نمازهايي؛ اما در خصوص نيمه شعبان، نيمه شعبان در روايات اهل بيت پيامبر اكرم چنين وارد شده است كه اين نيمه، يعني به اصطلاح نيمه ماه مبارك رمضان، در واقع در برابر آن شب هاي قدري است كه خداوند عزوجل آن را عنايت كرده است به پيامبر اكرم، اين نيمه شعبان به منزله همان قدر است؛ اما اين شب را خدا براي ما قرار داده است؛ يعني شب نيمه شعبان در واقع شب اهل بيت است، در برابر آن شب قدر اين خداوند عزوجل براي پيامبر اكرم قرارش داد.
ببينيد مرحوم شيخ حر عأملي در كتاب شريف شان وسائل الشيعه روايات متعددي را نقل مي فرمايند، يكي از آن روايات، روايتي است كه از شيخ الطائفه، شيخ طوسي در أمالي به سند خودشان از آقا امام صادق (عليه السلام) كه امام صادق فرمودند: «سُئِلَ الْبَاقِر» از امام باقر پرسيده شد «عَنْ فَضْلِ لَيْلَةِ النصْفِ مِنْ شَعْبَانَ» راجع به فضيلت نيمه شعبان پرسيده شد، امام باقر فرمودند: «فَقَالَ هِيَ أَفْضَلُ لَيْلَةٍ بَعْدَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ» در تمامي سال، شبي با فضيلت تر از شب نيمه شعبان، البته بعد از شب هاي قدر ماه مبارك رمضان، شبي از اين بالاتر بعد از ليلة القدر ماه رمضان ما نداريم. «فيها يَمْنَحُ اللهُ تَعَالَي الْعِبَادَ فَضْلَهُ» خداوند عزوجل در شب نيمه شعبان فضل خود، بخشش خود، كرم خود، جود خودش را به مردم عنايت مي فرمايد، «وَ يَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنهِ» شب نيمه شعبان، شب غفران است، خداوند عزوجل بندگان را مي بخشد، «فَاجْتَهِدُوا فِي الْقُرْبَة» امام باقر مي فرمايد: بايد خيلي تلاش كنيد كه به خداوند عزوجل تقرب بجوييد. «فَإِنهَا لَيْلَةٌ آلَي اللهَ» شب قدر، شب نيمه شعبان شبي است كه خداوند عزوجل عهد بسته، سوگند ياد كرده است، «آلَي اللهُ عَلَي نَفْسِهِ أَنْ لَا يَرُد سَائِلًا لَهَ» هيچ سؤال كننده اي را درخواست كننده اي را خداوند عزوجل در شب نيمه شعبان دست خالي بر نمي گرداند. البته «مَا لَمْ يَسْأَلْ مَعْصِيَةً» زماني كه معصيتي را از خدا نخواهد؛ يعني خلاف شرعي را از خدا نخواهد. بعد فرمود: «وَ إِنهَا الليْلَةُ التِيِ» معني اين جمله بسيار مهم است، همه كلمات ائمه معصوم مهم اند، همه اش نور است. اين كلمه اين جمله شامل بحث ماست. فرمودند: «وَ إِنهَا الليْلَةُ التِي جَعَلَهَا اللهُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ» شب نيمه شعبان، شبي است كه خدا به ما عنايت كرده است، به ما اهل بيت «بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِينَأ» در برابر آن «لَيْلَةَ الْقَدْرِي» كه براي پيامبر اكرم خدا قرار داده است، اين ليله نيمه شعبان هم براي اهل بيت پيامبر اكرم قرار داده است، لذا نسبت به شب نيمه شعبان، دستورالعمل هايي وارد شده است، از خود پيامبر وارد شده است. بله «مَنْ صَلي لَيْلَةَ النصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِائَةَ رَكْعَةٍ» كسي كه 100 ركعت نماز بخواند، «بِأَلْفِ مَرةٍ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ» لذا «قُلْ هُوَ اللهُ» هم همراه اين 100 ركعت باشد «لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ» قلب او نمي ميرد روزي كه «تَمُوتُ الْقُلُوبُ» بعد فرمودند: «وَ فِيهِ ثَوَابٌ عَظِيمٌ». بالاخره اجر عظيمي دارد، اين شب نيمه شعبان شبي است كه بسيار در آن مستحب است. بله باز حديث داريم كه از آقا امام باقر ايشان عرض كردند كه «مَا تَقُولُ فِي لَيْلَةِ النصْفِ مِنْ شَعْبَانَ» چه مي فرمايد حضرت در نيمه شعبان؟ فرمود: «يَغْفِرُ اللهُ فِيهَا مِنْ خَلْقِهِ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعْرِ مِعْزَي كَلْبٍ» يك طايفه اي بودند، طايفه بسيار بزرگي وقتي كه مي خواستند بالاخره عدد كثير را مثال بزنند، نقل مي كنند مثال اين طايفه را مي زدند. خب اين طايفه اي است كه خيلي قبيله اي عدد كثيري بودند خب گله هاي بله، گله هاي زيادي هم داشتند عدد زيادي از گوسفند و بز و اينها اين حرف ها داشتند. خب امام باقر مي فرمايد: در شب نيمه ماه شعبان، بيش از تعداد موهاي بزهاي طايفه كلب يك عدد بي شماري است، عدد بي شماري را خداوند عزوجل در نيمه شعبان مي بخشد. پس احياي در اين شب طبق روايات در شب نيمه شعبان وارد شده است بله و فضائل ديگري هم دارد.
آقاي نقوي
ممنون، متشكر هستم. إن شاء ا... اميدوار هستم كه بينندگان عزيز و محترمي كه اين برنامه را تماشا مي كنند، حتماً إن شاء ا... العزيز اگر خدا توفيق بدهد البته نيمه شعبان را إن شاء ا... احياء مي گيرند و إن شاء ا... العزيز كه ما را هم در دعا فراموش نمي كنند و بركات خاصه خداوند متعال شامل حال همه اينها مي شود. جناب آيت الله همين طوري كه قبلاً هم عرض كردم، چون روز ولادت امام زمان (عليه الصلاة و السلام) هم، همين نيمه شعبان هست، 15 شعبان المعظم. عرض به حضور شما ما هميشه سعي مي كنيم كه هر موضوعي كه باشد درباره آن موضوع كاملاً صحبت بشود و تمام جوانب آن موضوع را مطرح كنيم و مورد بحث قرار بدهيم. سؤال بنده اين است كه خب ما جشن مي گيريم، جشن ولادت امام مهدي (عليه الصلاة و السلام) نيمه شعبان در سرتاسر دنيا تمام شيعيان جهان و سؤال بنده اين است كه آيا اهل سنت هم راجع به ولادت امام زمان (عليه الصلاة و السلام) نظر مثبتي دارند يا خير؟
استاد طبسي
مرحوم نوري در كتاب كشف الاستار اسم 40 نفر از علماي محترم برادران اهل سنت ما را ذكر مي كنند كه اينها در كتاب هايشان ولادت حضرت مهدي را، سال ولادت و روز ولادت و شب ولادت را در كتاب هايشان نقل كردند و گفتند كه حضرت مهدي فرزند امام حسن عسگري است، فرزند بلافصل و بلاواسطه و مرحوم آيت الله شيخ محمد رضا طبسي در كتاب شريف شان الشيعة و الرجعة كه ترجمه هم شده به نام ستاره درخشان آنجا هم اسم اين 40 نفري كه مرحوم نوري ذكر كردن شان، مي آورند و خودشان هم 23 نفر از علماي ديگر اهل سنت را معرفي مي كند و اسم مي برد كه اين ها، يعني در مجموع مي شود، غريب 60، 70 نفر خب ديگر 60، 70 نفر از علماي يك مذهب اين تولد حضرت امام زمان را قبول داشته باشند، ديگر ما منتظر چه هستيم، هر چند ما پيروان مذهب اهل بيت اعتقاداتمان را از طريق اهل بيت مي گيريم؛ ولي چون شما فرموديد من اشاره كنم. مثلاً يكي از كساني كه قائل است به ولادت حضرت آقاي، بله سليمان بن حاجيه قندوزي است، در كتاب معروفش آنجا اشاره مي كند. باز آقاي شيخ احمد جامي به ولادت حضرت اشاره مي كند و اشعار جالبي هم دارد.
من ز مهر حيدرم هر لحظه ام در دل صفاست
از پي حيدر حسن ما را امام و راهنماست
اين از علماي اهل سنت است، اسم معصومين را مي برد مي گويد: بالاخره من پيرو حيدر هستم و اسم امام حسن را هم مي برد بعد مي گويد:
همچو كلب افتاده ام بر آستان بو الحسن
خاك نعلين حسين بر هر دو چشمم طوطياست
عابدين تاج سر و باقر دو چشم روشنم
دين جعفر بر حق است و مذهب موسي رواست
يعني امام موسي كاظم.
اي موالي وصف سلطان خراسان را شنو
ذره اي از خاك قبرش دردمندان را دواست
پيشواي مؤمنان است اي مسلمانان تقي
گر نقي را دوست داري بر همه مذهب رواست
عسگري نور دو چشم عالم است و آدم است
هم چو يك مهدي سپهسالار در عالم كجاست
الي آخر ...
حالا اسم علماي ديگر را ببرم، آقاي بلاذري ابو محمد طوسي ايشان بالاخره اسم حضرت را هم مي برد مي گويد: إبن الحسن، كه ايشان هم جزء كساني است كه اعتراف دارد. باز آقاي ابن خشّاب در طبق نقل ابن خلّكان حالا من يك چند تايي از علمايي كه نقل شده اند و حرف هايشان را زدند من اجازه بدهيد اينها را هم من نقل كنم. بله مثلاً يكي از آن علما آقاي صاحب مطالب السئول متوفاي 582، ايشان آقاي محمد كمال الدين محمد بن طلحه ايشان اين مسئله را تصريح مي كند مي گويد: «مولده» يعني مولد امام زمان «و بسر من رأه» در سال 258 يعني 2سال يا 3 سال ديرتر از آن هايي كه آن تاريخش مختلف است با؛ اما نقل مي كند در اين سال متولد شده است. باز مي آيد آقاي صاحب اصول المهمة، همين را باز نقل مي كند. مي گويد كه «و خلف يعني علي الهادي من الولدي أبا محمد الحسن» بعد مي آيد، مي گويد كه يعني امام هادي فرزندش امام حسن است، بعد مي گويد كه «ثم قال و ابنه» يعني فرزند امام حسن «هو الامام المهدي المنتظر» آقاي بله، عرض كردم در اينجا اسم هاي متعددي هست. آقاي محي الدين معروف به ابن عربي در فتوحاتاشاره مي كند «لابد من خروج المهدي لكن لا يخرج حتي تملأ الارض جوراً و ظلما» بعد مي آيد تبيين مي كند، مي گويد: ايشان چه كسي است، «والده الحسن العسكري» پدر حضرت مهدي امام حسن عسگري است. خب امام حسن عسگري در تاريخ 255 شهيد شدند، رحلت كردند، خب وقتي كه مي گويد: امام زمان پسر ايشان است؛ يعني ايشان بايد متولد شده باشند. حالا من يك مورد ديگر هم براي شما نقل مي كنم به نظر من كفايت مي كند كساني كه تحقيق بيشتري خواسته باشند، كنند به اين كتاب مراجعه مي كنند. بله بعد آقاي شعراني در كتاب معروفش كه در واقع معلقات و تعليق است بر فتوحات، مي گويد: «مولده» يعني تولد امام زمان «ليلة النصف من شعبان» شب نيمه شعبان است، سند 255. «و هو باق» مي گويد: حضرت امام زمان زنده است و مي ماند، «الي أن يجتمع بعيسي» تا زماني كه با حضرت عيسي بالاخره ملاقات كنند. «و هو من اولاد الامام الحسن العسگري» فرزند امام حسن عسگري است. حالا يك موارد ما زيادي در اين زمينه داريم، اين طور نيست كه از اختصاصات شيعه باشد، شيعه عقيدشان اين است كه زمين از حجت خالي نمي تواند باشد، طبق روايت بله معروف و متواتر «إِني تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ كِتَابُ اللهِ وَ عِترِتَيِ مَا إِنْ تَمَسكْتُمْ بِهِمَا» خب «بهما» اگر بالاخره امروز امامي، معصومي از اهل بيت نباشد، پس اين «لن يفترقا» شد «افترقا»، چون از هم جدا شدند، پيغمبر از هم جدا نمي شوند تا روز قيامت. پس طبق اين روايات، طبق روايت بله «من مات و لم يعرف امام زمانه»، «زمانه» يعني در هر زماني بايد يك امامي باشد. بر طبق روايت ائمه إثنا عشر روايات متعدد ما اعتقادمان به آقا امام زمان الآن حئ است و اهل سنت هم هستند عده كثيري همين اعتقاد را دارند. شايد وقت اجازه ندهد والا مواردي را بگوييد، من براي شما نقل مي كنم.
آقاي نقوي
خيلي ممنون جناب آيت الله طبسي. مطالب مهمي را ارائه فرموديد كه 60 الي 70 علماي اهل سنت مورخيني هستند كه اينها اعتقاد به ولادت امام مهدي (عليه الصلاة و السلام) دارند و اينها را هم كه اشاره فرموديد واقعاً خيلي كمك مي كند كساني كه مي خواهند، تحقيق كنند بيشتر مي توانند، بروند در كتب ببينند كه كدام از علماي اهل سنت به اين عقيده هستند كه حضرت امام مهدي (عليه الصلاة و السلام) فرزند امام حسن العسگري (عليه السلام) متولد شدند و امروز هم حئ، زنده موجود هستند. جناب آيت الله طبسي من قبلاً هم عرض كرده بودم، مخصوصاً وقتي كه ايام ولادت يا شهادت ائمه (عليهما السلام) نزديك مي آيد، الآن مثل همين كه نيمه شعبان هست. خب شروع مي كنند به تبليغات سوء كردن و مردم را گمراه كردند، ما واقعاً يك توفيقي داريم از طرف پروردگار كه نصيب حال ما شده هست كه ما مي توانيم، پاسخ گوي اين سؤال ها را باشيم كه مطرح مي كنند، چه دوستاني و چه دشمناني. يك قضيه مهمي كه روي آن خيلي بحث مي شود، من مي خواهم كه اگر شما لطف بفرمائيد، اين را مطرح كنيد و يك مقدار بازگو بفرمائيد. امنيت در حكومت حضرت مهدي (عليهم السلام) چطور خواهد شد؟
آقاي طبسي
من قبل از اين كه اين سؤال اساسي را يعني منظور شما چشم اندازي... به امنيت در دوران حكومت حضرت مهدي.
من قبل از اين كه اين سؤال اساسي را جواب بدهم، اين نكته اي از قبل مانده بود اشاره مي كنم. ببينيد فرض كنيد معتقدم نباشند بعضي از مورخين اهل سنت؛ اما همين كه وقتي كه مي گويند: حضرت مهدي فرزند امام حسن عسگري است و مي گويند: در تاريخ 255 يا 56 يا 58 مي گويند دنيا آمده و مي گويند در شب نيمه شعبان، خب مگر اعتقاد ما غير از اين است؟ اعتقاد ما هم همين است، مي خواهم بگويم كه اينها حالا بالاخره به نحو پررنگ هم معتقد نباشند؛ ولي عملاً با حرف هايشان اعتقاد دارند كه حضرت مهدي متولد شده است؛ اما در ارتباط با مسئله امنيت، در دوران حكومت حضرت امام زمان كه ما نكته مهمي را اشاره كرديد. ما الآن در دنياي پر تلاطمي هستيم، ما در دنيايي هستم كه بالاخره انسان ها امنيت ندارند، امنيت جاني دارند، بالاخره در يك دنيايي هستيم كه امنيت انسان ها در خطر است. خب، خوب اين ها، اين دنيا خوب درك مي كند، معناي امنيت چه است، امام زمان (عليه السلام) وقتي كه لبه تيز حجمه و لبه تيزِ نوك تيز پيكانشان را متوجه دشمنان انسانيت، متوجه كساني كه انسانيت را به اين روز كشاندند، متوجه آنها مي كند و آنها را از پا در مي آورد و سر جاي خودشان مي نشاند، به طبع امنيت سراسر جهان را فرا مي گيرد. من بعضي از روايات را اشاره كنم، در رابطه با امنيت قضائي در ارتباط با امنيت جاني، در تمام ابعاد زندگي، يعني اين دنيا در دوران حكومت امام زمان يك كشور واحد تحت لواي حضرت امام زمان (عليه السلام) هيچ قدرتي در برابر قدرت حضرت، قدرت اين كه قد علم كند و احساس بالاخره خودش را مطرح كند، ندارد خب امنيتي كه ايجاد مي شود. اين نكاتي است كه من از روايات به دست آوردم، نه فقط براي انسان ها امنيت هست، اين خيلي مهم است؛ حتي براي حيوانات احساس، حيوانات احساس امنيت مي كنند. مي فرمايند: از اميرالمؤمنين است. «لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا لَأَنْزَلَتِ السمَاءُ قَطْرَهَا وَ اصْطَلَحَتِ السبَاعُ وَ الْبَهَائِمُ» درنده ها، گرگ با ميش صلح مي كند، كنار هم هستند. آن ميش احساس امنيت مي كند، بعد مي فرمايد: كه «حَتي تَمْشِي الْمَرْأَةُ بَيْنَ الْعِرَاقِ إِلَي الشامِ» بين عراق و شام شايد اشاره به منطقه رمادي، منطقه بله آن مرز وليد، خب اين منطقه منطقه اي است كه بالاخره از قديم بيابان بوده است و ممكن است احساس ناامني و بعضاً ناامني هم بوده و هست. مي فرمايد كه اشاره دارد به مناطق ناامن؛ حتي اين مناطقي كه ناامن بوده و همه مردم آن مناطق را مي شناختند، يك زن شبانه از اين مناقطي كه معروف به ناامني بوده از اين منطقه حركت مي كند «بَيْنَ الْعِرَاقِ وَ الشامِ» نه از درنده مي ترسد و نه از انسان ها، يعني احساس امنيت مي كند.
باز روايت ديگر دارد كه امام مي فرمايد: كه «اذا نزل عيسي بن مريم و قتل الدجال» مي فرمايد كه «الحيات و العقارب ظاهرة لا تؤذي أحدا» يعني انسان احساس امنيت مي كند، هم از انسان ها و هم از حيوان ها و هم از حشرات. مي گويد كه ممكن است حيات مارها و عقرب ها هم بيرون باشند انسان نترسد در امن و در امن و امان است.
باز روايت از امام دارد كه از امام باقر (عليه السلام): «يُقَاتِلُونَ وَ اللهِ حَتي يُوَحدَ الله» نيروهاي حضرت مهدي آن چنان با دشمن مي جنگند، آن چنان دشمن را در يك جنگ نفس گير آن چنان دشمن را بالاخره سركوب مي كنند به گونه اي كه جهان جز «لا اله الا الله» هر موحد باشند «وَ لَا يُشْرَكَ بِهِ شَيْ ءٌ» احدي ديگر به خدا شرك نمي ورزد «وَ حَتي يَخْرُج» بالاخره وقتي كه جهان چه در سايه حكومت الله، حكومت امام زمان «يَخْرُجَ الْعَجُوزُ الضعِيفَةُ مِنَ الْمَشْرِقِ تُرِيدُ الْمَغْرِبَ لَا يَنْهَاهَا اَحَدَ» روايات قبلي اشاره اي كرد به «بَيْنَ الْعِرَاقِ وَ الشامِ» اين روايت دارد از مشرق به مغرب، از مشرق به مغرب حركت مي كند، احدي از او نمي پرسد كه چه كسي هستي و چه كار مي كني و براي چه آمده اي. خب امنيت است، بالاخره راه ها امنيت زميني، امنيت دريايي، امنيت هوائي، بالاخره امنيت از بالاخره انسان هاي ديگر، امنيت از درندگان اند. خلاصه امنيت تمام جامعه را فرا مي گيرد و نكته مهمي من اشاره كنم و ديگر رشته سخن را به شما بسپارم، همين مسئله امنيت قضائي است، امروز كسي مورد ظلم قرار بگيرد، در جهان بالاخره چه ارگاني، چه تشكيلاتي هست كه واقعا ً حقش را بگيرد. امروز اگر به كشوري تعدي شد، چه سازماني، چه مرجعيتي مي تواند درست به حق اين برسد و ديگران در اين قضايا اعمال نفوذ نكنند؛ اما در دوران حضرت مهدي مي فرمايد كه «إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمدٍ اسْتَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ الْكَعْبَةِ سَبْعَةً وَ عِشْرِينَ رَجُلًا خَمْسَةَ مِنْ قَوْمِ مُوسَي الذِينَ يَقْضُونَ بِالْحَق وَ بِهِ يَعْدِلُونَ» خب وقتي كه قضاتي كه حضرت خود حضرت در رأس قوه قضائيه، قضاتي هم كه حضرت بله اينها را دعوت، امثال اصحاب كهف هستند، «يوشع» است، وصي حضرت موسي، «مُؤْمِن آلِ فِرْعَوْنَ» است، «سَلْمَانَ الْفَارِسِي» است، «مالك اشتر» است، وقتي كه اينها قضات حضرت باشند، طبق روايات ديگر «هم النجباء الفقهاء» افراد نجيب، افراد فقيه و «هم الحكام و هم القضات» اينها قاضي هستند و حضرت بالاخره دستي بر سر اينها مي كشد. خب ديگر احكام را دقيق، اينها وارد هستند، چيزي براي شما مخفي نمي ماند. وقتي كه در رأس قوه قضائيه كل جهان اشخاصي باشند، معصوم و زير نظر معصوم باشند، به طبع اگر به قدر تحت زرف روايت دارد، تحت زرف انسان، يعني زير دندان كسي حق كسي ديگر باشد، امام همان را از زير دندانش در مي آورد. مگر زير دندان يك انسان چقدر ممكن است حق از كسي باشد؟ اين احساس، اين احساس امنيت در دوران حكومت قحطي واقعاً يك مسئله بسيار مهم است، دنيا بايد به اين مسئله توجه كند و واقعاً بايد شبانه روز منتظر باشند و مثل نيمه شعبان است كه ما در پيش داريم، بايد دنيا جشن بگيرند و بايد دنيا به استقبال چنين ميلادي و به استقبال چنين حكومتي بروند، با إن شاء ا... به زودي جهان پر از عدل و داد مي شود.
آقاي نقوي
إن شاء ا...، إن شاء ا... كه همين طوري خواهد شد و إن شاء ا... كه خدا به ما توفيق عنايت بفرمايد كه ما شاهد اين قضايا باشيم، إن شاء ا... العزيز به حق محمد و آل محمد (عليهم السلام). شما جناب آيت الله همين كه اشاره فرموديد، درباره اصحاب و كساني كه مثل اصحاب كهف و حضرت ابوذر و يوسف و اين ها. سؤالي پيش مي آيد كه مليت اصحاب حضرت امام مهدي (عليهم السلام) چيست؟ بله.
استاد طبسي
بله يعني بالاخره از كجا هستند، اهل كجا هستند، مفصل ترين روايتي كه در ارتباط با مليت آن كادر خاص، 313 نفر، بله مفصل ترين روايت، آن روايتي است كه از امام اميرمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه صلواة المصلين) نقل شده است و اين خطبه را اصبغ بن نباته از امام نقل مي كند و تبعي بله امامي در دلائل الامامه نقل مي كند و من هم در كتاب خودم ارهاب حكومة الامام المهدي صفحه 118 اينجا نقل كرده ام كه امام مليت هايشان را اشاره مي كند «اولهم من البصره، آخرهم من اليمامه» اين روايات را شما دقت كنيد، از كشورهاي مختلفي از كشورهاي مختلفي اين افراد هستند. همان نيروهاي 313 نفر مثلاً از قطيف، از حجر، شايد از بحرين باشد، از أحصاء، از شيروان، از مكه، از طائف، از مدينه منوره 10 نفر، از عدن از قبرس، از پيروان از إفرنج، إفرنج من نمي دانم شايد كنايه از اروپا يا بريتانيا بالاخره اينجا إفرنج دارد و روايات بله اسم هاي ديگري هم دارد از همدان از قم از شهرهاي مختلف و از روايات ديگري دارد كه عجم، عجم شايد مراد غير عرب باشد. حالا ممكن است ايراني باشد ممكن است غير ايراني باشد، البته نسبت به خود ايران نسبت به خود قم روايات زيادي دارد در ارتباط با زمينه سازي براي حكومت امام زمان روايت زيادي وارد شده؛ اما در ارتباط با خصوص مليت هايشان؛ حتي از روايت است «من وراء سين»، يعني حتي از الاطراف چين هم افرادي به نام ياران حضرت مي آيند و در ركاب حضرت هستند. در ارتباط با 313 نفر خب اين مليت هايشان را اشاره كرده است، از عربستان صعودي از ايران از سوريه از مصر از اروپا از كشورهاي متعدد، اما اين كه آيا اينها جزء همان 313 نفر هستند و آيا اصولاً نيروهاي حضرت منحصر در 313 نفر است، يك بحث ديگر است در ارتباط با عدد، يك سؤال ديگري اگر مطرح بشود، ما آنها را اشاره خواهيم كرد؛ اما يك نكته را من بگويم كه امام مي فرمايد: «لا يخرج القائم حتي يكون تكملة الحلقة» يعني آقا ظهور نمي كند و اين حلقه تكميل شود، گفتم «كم الحلقة؟» امام فرمود: «عشرة آلاف» اين بحث ديگري است كه من به آن اشاره خواهم كرد. پس مليت هاي مختلف در ركاب حضرت هستند، چون مؤمنين اين طور نيست كه قبل از ظهور حضرت زمين از حجت و از نخير مؤمنين به طور پراكنده در سرتاسر كشورها و در زمين دنيا هستند؛ اما ممكن است كه به تعداد نفرات و محدود باشند و اينها هستند كه به عنوان ياران حضرت در خدمت و در ركاب حضرت خواهند بود.
آقاي نقوي
بله ممنون هستم. جناب آيت الله طبسي اگر ممنون مي شوم كه همين 313 نفر اصحاب و ياران حضرت امام مهدي (عليهم السلام) اين خيلي سؤال پيش مي آيد؛ حتي دوستان هم مي پرسند و دشمنان هم روي اين مانوور مي دهند، اگر يك مقدار بيشتر توضيح بفرمائيد كه آيا 313 نفر يعني همين اصحاب و ياران حضرت هستند غير از آن كسي نيست؟
استاد طبسي
نه، نه
آقاي نقوي
بله اگر يك مقدار بيشتر توضيح بفرمائيد ممنون مي شوم.
استاد طبسي
ببينيد كادر اوليه آن 313، آن كساني هستند كه هنگام ظهور خدمت حضرت هستند، و حضرت قبل از ظهور خودش را به اينها نشان مي دهد و اينها بعضاً شبانه احضار مي شوند، صبح چشمش را باز مي كند مي بيند مكه است. بعضي ها را «يسلبون» اصلاً از رختخواب اينها را مي ربايند، بعضي ها به طي الأرض خودشان را مي رسانند، بعضي ها بالاخره به وسيله جناح ملائكه بله بال ملائكه بعضي ها به وسيل ي سحاب، ابر خودشان را مي رسانند. آنها همان 313 نفر هستند كه حضرت باز هم يك امتحاني، آزمايشي مدت 3 روز با اينها خواهد داشت، بعد هم يك شرائطي را برايشان قرار مي دهد. مقدار 3 روز باز مثلاً مكه ظاهر مي شوند دوباره مخفي مي كنند، مدينه ظاهر مي شوند، همين طور بعد آنها عرض مي كنم كه هر كجا برود ما دنبال شما هستيم 313 نفر اينها هستند؛ ولي معنايش اين نيست كه خروج حضرت براي گسترش و بسط عدل فقط با اينها باشد. نه اولاً امدادهاي غيبي، ملائكه هستند به كمك حضرت مي آيند. حالا من يك بحث ديگري بعداً من مطرح خواهم كرد راجع به جِيش و جنود حضرت و آيا فقط انسان ها هستند، يا جهات ديگري هم هست؛ اما در ارتباط با عدد اينها ما در روايات ديگري هم داريم كه آقايي عرض مي كند كه از اميرمؤمنين شنيدم فرمودند: «يخرج المهدي فِي اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفَا إن قلوا» آقا وقتي كه خروج مي فرمايند، وقتي كه مي آيند به ميدان، اقلش 12 هزار نفر است، «و خمسة عشر الفا أن كثروا» و بيشترش هم در آن لحظه 15 هزار «و يسير الرعب بين يديه» رعب و وحشت در دل دشمن پيشاپيش لشگر حضرت «لا يلقاه عدوه الا هزمهم» هيچ نيرويي، هيچ عددي در برابر نيروهاي حضرت عددي نيست، توان مقابله ندارد. «شعارهم: أمت، أمت» يعني كسي كه در برابرشان قد علم كند، خواسته باشد مقابله كند، بالاخره اينها جزايشان، محاربت شان مرگ است «لا يبالون في الله لومة لائم» خب حر عاملي (رحمة الله عليه) در اثبات الهداة جلد 3 صفحه 578 مي فرمايد: «إن عدد افراد جيش الامام مأئة ألف شخص» يعني 100 هزار نفر. پس 15 هزار گفته شده، 12 هزار گفته شده، 20 هزار گفته شده، 100 هزار هم گفته شده است. پس اينها غير از آن كادر ويژه هستند، از همه اينها كه بگذريم، عنايات الهي يار و ياور حضرت اند، چون بقية الله ذخيره الهي وعده الهي است كه بسط عدل بدهد، گسترش عدل بدهد در تمامي جهان، به گونه اي كه ظلمي در جهان نباشد، بالاخره اين اراده الهي كه تعلق گرفت، حضرت هم كه ظاهر شدند نيروها كم باشند، زياد باشند هر كسي باشند، اراده الهي تعلق پيدا به اين گرفته است كه ريشه ظلم كنده بشود و إن شاء ا... كنده خواهد شد.
آقاي نقوي
إن شاء ا.... خيلي ممنون متشكر جناب آيت الله طبسي كه اينها را مطرح فرموديد، آن هم قبل از نيمه شعبان كه إن شاء ا... العزيز همين طوري هم كه قبلاً هم عرض كردم إن شاء ا... خدا توفيق احياي آن شب را با اين كه إن شاء ا... بركات خاص خداوند متعال شامل حال ما هم بشود را عنايت بفرمايد. من به عنوان يك سؤال آخر كه خيلي مطرح مي كند، البته من مي دانم كه قبلاً هم اين سؤال مطرح شده بود و شما جوابش را عنايت فرموديد؛ ولي چون اين قدر با تواتر اين سؤال مطرح مي شود، من باز هم مي خواستم كه اگر زحمتي نباشد، درباره اين سرداب حضرت امام مهدي (عليهم السلام) اين است كه قضيه ها را مطرح مي كنند چيست؟ آيا حضرت امام مهدي (عليه الصلاة و السلام) در سرداب زندگي مي كنند، آيا ايشان از آنجا ظهور مي كنند و آنجا غائب شده هستند اين قضيه چيست؟ جناب آيت الله اگر لطفاً مطرح بفرمائيد و توضيح بدهيد ممنون مي شوم.
استاد طبسي
من به آن كساني كه خيلي به اين قضيه دامن مي زنند، توصيه مي كنم كه حرف هاي معتقدات ما را از خودمان بشنوند، از كتاب هاي خودمان بگيريم. بالاخره دامن نزنيد به بعضي مسائلي كه به شما برچسب بي اطلاعي بزنند، هيچ كس از شيعه نه قديماً نه حديثاً هيچ يك از علماي بزرگوار ما نگفته است كه حضرت مهدي در سرداب غيبت كرد، نگفته است كه در سرداب زندگي مي كند، نگفته است كه از سرداب ظهور مي كند. البته سرداب براي ما آن سردابي كه در سامرا هست براي ما مقدس است. چرا مقدس است؟ به فرمايش مرحوم عبدالجليل قزويني متوفاي 560 در كتاب النقض صفحه 569 مي فرمايد: كه حضرت مهدي در سرداب نيست، محل ولادت او در سرداب است. وي در عالم روشنائي است، نه در زير زمين، ببينيد از 560 هجري يعني شايد غريب 900 سال قبل، اين مسئله مطرح بوده، از آن روز با صداي رسا اعلام مي كردند علماي ما كه امام زمان در سرداب نيست، آنجا غائب نشده اند. بله بعدش هم مي بينيم آقاي اردلي در كتاب بله كتابشان معروف به كشف الغمه آنجا هم مي فرمايد: كه اصلاً امام زمان (عليه السلام) در سرداب نيست، او حئ است موجود است «يحل و يرتحل» در حال رفت و آمد است «يطوف في الارض ببيوت و خيم و خدم و حشم» محدث نوري هم باز مي فرمايد: كه در همان كشف الاستار مي فرمايد: هر چه ما تفحص كرديم، راجع به زندگي حضرت در سرداب، چيزي نيافتيم. جز جريان معتمد عباسي كه در آن اشاره به غيبت حضرت در سرداب دارد. و اين قصه را نورالدين جاني در شواهد النبوة آورده و اين داستان بالاخره غيبت در سرداب در كتاب هاي خود اهل سنت آمده و ربطي به ما ندارد اين را آقاي نوري مي فرمايد. سيد محسن امين هم باز همين مي فرمايد كه «لم يلد خبر و لا وجد في كتاب من كتب الشيعة ان المهدي غاب في السرداب» در روايتي وارد شده نه در كتابي از كتاب هاي ما آمده است ايشان در سرداب غيبت كرده است و نه اين كه ايشان از سرداب ظهور مي كند، بله «بل يكن خروجه بمكه» از مكه ظهور مي كند و آنجا با حضرت بيعت مي كنند. علامه اميني هم باز همين را در الغدير مي فرمايد: «الشيعه لا تري» شيعه بر اين نيست كه حضرت در سرداب غيبت كرده و از آنجا ظهور مي كند، بلكه معتقد است حضرت از مكه و از كنار كعبه ظهور مي كند. علامه عسگري و ديگران باز همين را مي گويند؛ ولي ريشه ما خواسته باشيم به كتاب هاي تاريخي مراجعه كنيم، مي بينيم كه ريشه اين اتهام به سمعاني مي خورد، سمعاني متوفاي 562 هم ظاهراً اولين كسي است كه اين تهمت را به شيعه زد، بعد از آن كساني كه بدون مطالعه يا مهرضانه مثل فرض كنيد كه ياقوت حموي 626 باز همين حرف را از سمعاني گرفته و او را متهم مي كند. بعد از آن ابن اسير بعد از آن ابن تيميه بالاخره آن هم همين طور دنبال از اين حرف ها دنبال توهين دنبال صفحه گذاشتن از، آن هم همين حرف را مي زند، مي گويد: شيعه اين طوري مي گويد كه در سرداب غيبت كرده است. ابن خلكان همين را مي گويد، ذهبي شاگرد ابن تيميه هم باز همين را، خلاصه حرف حرف اينها است؛ اما شيعه يك، يك اين حرف ها را نمي زند، من توصيه مي كنم كه من مي شنوم از بعضي از اين شبكات جهاني وابسته به بعضي از طرف هاي متأسفانه، متأسفانه بعضي از اصلاً نمي خواهم اسم شان را ببرم، به اينها من توصيه مي كنم مطالعه كنيد و بيشتر برچسب بي سوادي به شما زده نشود. حرف ها را كتاب هاي ما هست الآن همه اش در اينترنت است در سي دي ها و اينها همه اش در كتاب هاي ما يعني چيزي نيست كه مخفي باشد، نگاه كنيد، ببينيد چه كسي از ما گفته ايشان در سرداب غيبت كرده است، حرف كه مي خواهيد، بزنيد مستددل حرف بزنيد، مردم را جاهل و بي سواد فرض نكنيد، خيال نكنيد كه اگر شما يك چيزي را گفتيد اينها به عنوان وحي مدرن از شما مي گيرند نه الحمدلله مردم اهل تحقيق اند، اهل مطالعه هستند. شيعه اش، سني اش همه اهل مطالعه هستند، حرف را انحصار از شما بگيرند. فقط اگر تكرار كرديد، مطالعه نكرديد، ضررش به خود شما برمي گردد، بعد مي گويند ببينيد كساني كه به عنوان راهنماي ما هستند اطلاعات اوليه را ندارند؛ اما مي آيند حرف مي زنند، اين توصيه من است.
آقاي نقوي
بله ممنون والحق والانصاف هم همين است كه واقعاً اينها هم بروند مطالعه كنند و همين طوري كه فرموديد جناب آيت الله همين هست كه اگر مي خواهيد، بدانيد اعتقادات شيعه چيست از ما سؤال كنيد كه ما به شما بگوييم والا نمي توانيد كه همين طوري خودتان يك چيزي را در ذهن تان ببافيد و بعداً آن را بچسبانيد به ما شيعيان حيدر كرار. جناب آيت الله طبسي خسته نباشي مي گويم ممنون هستم، اگر اجازه بفرمائيد إن شاء ا... كه چند تا خط ها را بگيريم در خدمت بينندگان عزيز و محترم باشيم كه اگر اينها سؤالي داشته باشند، يا چيزي مي خواهند، مطرح كنند 2 الي 3 دقيقه مي توانند، صحبت كنند كه ما در خدمت اينها باشيم. اتاق فرمان مي توانيم خط ها را بگيريد و روي hold بگذاريد كه إن شاء ا... العزيز اينجا هم مي توانيم خط ها را جواب بدهيد. خب بينندگان عزيز و محترم ما الآن در خدمت شما هستيم، اگر شما سؤالي داشته باشيد، اگر به حضور شما مربوط به اين برنامه موضوع برنامه كه گامي به سوي ظهور اگر مطلب خاصي داشته باشيد، 2 الي 3 دقيقه ما خط ها را آزاد مي گذاريم كه در خدمت شما بينندگان عزيز و محترم باشيم و إن شاء ا... العزيز كه از جناب آيت الله نجم الدين طبسي در رابطه با اين موضوعي كه امروز مطرح شد را استفاده كنيم. خب إن شاء ا... العزيز خط ها را تا دقائق ديگر مي گيرم. البته همين طور هم كه هميشه عرض كرديم، لطفاً اين ادبيات را ملاحظه بفرمائيد، حرف سياسي نزند و فقط عرض به حضور شما همين در خصوص مذهب لطفاً بفرمائيد. سلام عليك و رحمة الله. شبكه جهاني ولايت بفرمائيد.
بيننده
خسته نباشيد
آقاي نقوي
سلامت باشيد بفرمائيد
بيننده
عبداللهي هستم از تبريز مزاحم مي شوم مزاحم هميشگي.
آقاي نقوي
مراحم هميشگي هستيد، جناب آقاي عبداللهي بفرمائيد.
بيننده
خواهش مي كنم، عرض كنم عرائض بنده را كه قطع نكنيد مثل دفعه قبل.
آقاي نقوي
2 الي 3 دقيقه
بيننده
بنده اولاً ميلاد حضرت علي اكبر را تبريك عرض مي كنم و پيشاپيش ميلاد يگانه منجي عالم بشريت حضرت ولي عصر را هم تبريك و تهنيت عرض مي كنم.
آقاي نقوي
بفرمائيد
بيننده
حاج آقا يكي از مشتركاتي كه بين مذاهب و فرق گوناگون اسلامي و حتي كل اديان الهي اعم از مسيحيت و يهود هست، موضوع مهدويت است. امروز متأسفانه عده اي به نام شيعه خصوصاً در شبكه هاي عرب زبان موضوع مهدويت را به استهزاء مي گيرند. آن چنان چه حضرت آيت الله عظمي قزويني هم قبلاً اشاره كردند و به، مي بينند كه ما شيعه هستيم؛ ولي اصلاً با عقل جور در نمي آيد كه امامي با اين سن نزديك به 1000 سال عمر بيش از 1000 سال عمر داشته باشد، بايد اين را بنده عرض كنم كه همه بدانند شاخصه كلي شيعه 12 امامي مذهب حق است، اعتقاد به غدير خم و تكريم روز عاشورا و موضوع مهدويت و اين كه حضرت مهدي (ارواحنا فداه) زنده هستند. يكي از احاديثي كه اهل سنت و شيعه از لسان پاك رسول الله مي گويند اين حديث است، لذا در ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه شريف) حضرت عيسي از آسمان 4 به زمين مي آيد و پشت سر آن حضرت نماز مي خواند. حال آقايان وهابي كه اين را خودشان چندين بار مطرح كردند در تلوزيون هايشان من بنا به دستور شما اسم نمي برم به ما جواب مي دهد، اگر مقام امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بالاتر از حضرت عيسي نيست، چطور حضرت عيسي پشت سر ايشان نماز مي خواند؟ طبق حديثي كه شما نقل كرديد. احاديثي كه اهل سنت و برادران اهل سنت در باب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) روايت كرده اند، آن كه بنده حقير با اين سواد اندكم يافتم بيش از 100 مورد است كه در خصوص حضرت مهدي (عليه السلام) است و خود حديث كه از لسان رسول الله بيان شده، گوياي اين است كه شخصي اصلاً زنده است و حضور در تمام اعصار و دوران دارد، كه اگر اجازه بدهيد، چون ظاهراً سياست شبكه اين است و موافقين آدرس ندهند بنده فقط به يكي 2 مورد اشاره كنم. الإستيعاب جلد 2 صفحه 260 اين موضوع آمده است، إبن مغازلي آورده است اين موضوع را، عرض كنم خدمت شما، سير أعلام النبلاء هم اين موضوع اشاره كرده و يكي هم كه ابن اثير در اسد الغابه جلد 5 صفحه 428 هم به اين موضوع اشاره كرده. فراوان است كه بنده به علت ذيل وقت مي گذرم و در حدي نيستم كه به اين اشاره كنم، إن شاء ا... و سؤال آخرم از خدمت حاج آقا اين است كه خواهشمندم حاج آقا حضرت آيت الله اين سؤال را جواب بدهند. علائمي كه قبل از ظهور، روي مي دهد. مثلاً نوشته شده است كه در دال يك چشمي ها كه عده اي به او ملا عمر مي دادند اين را، چند تايش را نام ببريد كه تا حالا آن علائم مشخص شده و سؤال آخر اين كه عمده ترين شاخصه و اتفاق قبل از ظهوري كه حتمي هست و بايد آن موضوع اتفاق بيفتد، حضرت ظهور كند چيست؟ خيلي متشكر از اين كه وقتي به بنده داديد حضرت حجة الاسلام والمسلمين.
آقاي نقوي
سلامت باشيد، خيلي ممنون خواهش مي كنم خداحافظ. خب به هر صورت بينندگان عزيز و محترم همين طوري كه من قبلاً هم عرض كرده بودم، ما به هر صورت اين شبكه جهاني ولايت مربوط به همه شما شيعيان جهان مسلمانان جهان هست «الحمدلله العزيز» ما شما را فرصت مي دهيم؛ ولي فقط همين خواهش من اين است كه يك مقدار اگر كوتاه تر صحبت بفرمائيد ممنون شما مي شويم؛ البته خب جناب آقاي عبداللهي خيلي متشكر هسستم كه هم شما صحبت فرموديد و هم آخرش 2 تا سؤال هاي خيلي مهمي را مطرح كرديد كه إن شاء ا... العزيز چند تا خط هاي ديگري بگيريم و بعداً إن شاء ا... از جناب آيت الله نجم الدين طبسي اين سؤال ها را جوابش را خواهيم شنيد. إن شاء ا....
سلام عليك و رحمة الله، شبكه جهاني ولايت بفرمائيد.
بيننده
سلام عليك حال شما خوب است؟
آقاي نقوي
الحمدلله خدا را شكر بفرمائيد. اين صداي تلوزيون اگر ببنديد ممنون مي شوم بفرمائيد، بفرمائيد
بيننده
سلام عليكم حال شما خوب است
آقاي نقوي
الحمدلله خدا را شكر، ممنون متشكر.
سلام عليك و رحمة الله شبكه جهاني ولايت بفرمائيد در خدمت شما هستيم.
بيننده
سلام عليكم جناب آقاي نقوي. هادي هستم از اردبيل
آقاي نقوي
عليك السلام
بيننده
خدمت كارشناس برنامه هم سلام عرض مي كنم. من در خصوص همين موضوع بحث ظهور كه در همان موضوع سؤالي دارم من
آقاي نقوي
بفرمائيد
بيننده
كه من يك مدتي پيش تقريباً مي شود 5، 6 سال پيش همين تلوزيون خودمان ايران ظاهراً شهر ونز ايتاليا را نشان مي داد كه به تدريج دارد زير آب مي رود و در اخبار اضافه كرد اگر گرم شدن زمين اين چنين ادامه پيدا كند در 2 دهه آينده كشور بنگلادش و بخشي از انگلستان و ايتاليا و كشورهاي ساحل اقيانوس ها زير آب خواهند رفت. آيا در به طور ديني ظهور آب بر بخش خارجي زمين خبري رسيده است كه يكي از امام علي النقي از امام هادي هم روايتي داريم در بحار الانوار كه وقتي آب بر روي قسمت خشكي زمين اگر ... پيدا كرد از علائم ظهور هست. آيا همچنين روايتي صحت دارد؟ استاد توضيح بدهند به ما يك سؤالي هم كه دارم اين است كه آيا از طرف اهل بيت (عليهم السلام) روايتي داريم كه دلالت كند، به اين صحيفه هاي موجود در جبر و حوادث آينده رابطه هست، اگر هست كجا هست؟ اگر روايت هست ما داريم كجا داريم. اين را جواب بدهند ممنون مي شويم.
آقاي نقوي
بله ممنون.
بيننده
اگر عرضي نيست خداحافظ شما
آقاي نقوي
التماس دعا خيلي ممنون، خداحافظ.
بيننده
خداحافظ
آقاي نقوي
سلام عليكم و رحمة الله شبكه جهاني ولايت بفرمائيد در خدمت شما هستيم.
بيننده
سلام عليكم حاج آقا
آقاي نقوي
عليم السلام، آقاي افضلي خوب هستيد إن شاء ا...العزيز.
بيننده
تشكر سلامت باشيد
آقاي نقوي
بفرمائيد، جناب آقاي افضلي.
بيننده
پيروي را حق است ز كردار علي آن كه هست جانشين پيامبر نبي
پيروان را باشد هميشه شفيع شفيع اهل بيت امام مهدي
نقوي سيد سالار همه در حقيقت هست مكتب را ايمان همه
آقاي نقوي
خيل ممنون، تشكر
بيننده
تشكر آقا ممنون دعا كنيد، خداحافظ.
آقاي نقوي
حتماً خداحافظ. جناب آيت الله طبسي اين 3، 4 تا سؤال هايي كه به نظر مي رسد يك مقدار هم مهم هستند و هم طولاني هستند، اگر شما لطف بفرمائيد إن شاء ا... دوباره يك سري ديگر تماس ها را مي گيريم، إن شاء ا....
استاد طبسي
بله در ارتباط با علائم ظهور خب يك قسمت علائم غير حتمي است، آن خيلي، در يك روايت از اميرمؤمنين 39 يا 40 تا علامت نقل شده، در روايت ديگر آنها هم ظهور بستگي به آنها ندارد. مثل همين مسئله مثلاً كه الآن اشاره كردند زير آب رفتن
آقاي نقوي
شهر ونيز.
استاد طبسي
يا نمي دانم آب جاري شدن در بعضي از مناطق دنيا در بعضي روايات آمده؛ اما ظهور داير مدار اينها نيست، مي آيند مي گويند علائم غير حتمي، يعني ممكن است اتفاق نيفتد و حضرت ظهور كند، ممكن است اتفاق هم بيفتد و حضرت ظهور نكند، اينها شايد هم اتفاق نيفتد يا شايد هم اتفاق افتاده باشد؛ اما يك سري علائم ديگر هست كه از آن تعبير علائم حتمي مي كنند. مثل فرض كنيد بله آمدن، يماني حالا يماني چهره اش مثبت است، منفي است. نمي دانم اين يك بحث ديگر است؛ ولي اصل خود يماني يكي از علائم ظهور است، از علائم حتمي است. يا آمدن سفياني شخصي به نام شخصي به عنوان سفياني اين از شام با حمايت اروپا، روم مي آيد و با شيعيان اهل بيت پيامبر اكرم درگير است، اين از علائم ظهور است. باز مسئله صيحه آسماني، شب 23 نداي آسماني كه حق با محمد و آل محمد است، يا به اين مضمون كه مثلاً ظهور آقا نزديك است. باز نمي دانم قتل نفس زكيه، اينها خودش از علائم حتمي است؛ اما آن هايي كه اشاره كردم علائم غير حتمي است هر كدامش نياز به بحث است، راجع به يماني، راجع به سفياني، راجع به قتل نفس زكيه، راجع به خسف البيداء از اين كه مدينه آنجا زمين رانش پيدا مي كند، فرو مي رود و تمام نيروهاي سفياني را مي بلعد. اينها رواياتي است كه اينها حتماً بوده و بايد بحث بشود. بله اما در ارتباط با نكته اي كه ايشان فرمودند شيعه نماهايي هستند كه مي آيند منكر مهدويت مي شوند، آنها ديگر شيعه نيستند، آنها مثل فرض كنيد كه الآن گروهك هايي است از ما هم، ماهواره ها مي بينيم و مي شنويم به نام برادر اهل سنت مي آيند، واقعيت هايي كه اهل سنت همه از قديم تا به امروز قبول داشتند، مي آيند آنها را زير سؤال مي برند و مي گويند ما اهل سنت هستيم. مي آيند تمسك را زير سؤال مي برند، نمي دانم تبرك را زير سؤال مي برند، صحابه متوسل مي شوند، صحابه متبرك مي كردند، صحابه استغاثه مي كردند. اينها را همه را زير سؤال مي برند. نمي دانم قسم خوردن به پيغمبر اكرم را زير سؤال مي برند، زيارت قبور را زير سؤال مي برند نماز كنار قبور را زير سؤال مي برند، نذر را. خب اينها باورهاي همه مسلمين است، اهل سنت هم همين اين باور را دارند كتاب هايشان پر از در احتكار شيعه نيست، اهل سنت هم اين حرف ها را اين اعتقادات را دارد آن وقت يك گروهكي فرض كنيد كه گروهك منحرف كه مطرود شيعه و سني هم هست؛ اما خب بوغ و كرنا و تبليغات و امكانات حمايت مالي دارند، مي آيند حرف هايي به نام اهل سنت مي زنند، قطعاً اهل سنت هم از آنها بيزار هستند. يك كسان ديگر هم مي آيند ممكن است كه آنها هم سر سپرده همين گروهك باشند، پاي سفره همين گروهك نشسته باشند؛ اما به نام شيعه خودشان را قلمداد مي كنند، ببينيد منكر مهدويت مي شوند و مي آيند استدلالات واهي، مگر مي شود كسي اين قدر عمر كند، چرا نمي شود، مگر حضرت عيسي 4000 سال عمر نكرد؟ مگر زنده نيست حضرت عيسي، خب اين از صالحين است، از غير صالحين مگر دجال را نمي گويند تا زمان پيامبر زنده بود الآن هم زنده است. مگر به اصطلاح شيطان خود قرآن، اين از صالحين است، از صالحين، صلحا اين طرف هم از غير صلحا، اما من اگر لازم باشد در جلسه بعد براي شما لسيت مي آورم، اسم هايي را من نام مي برم، كساني كه از 500 سال 600 سال 700 سال، 800 سال، 900 سال، تا 9000 سال. حضرت خضر 9000 سال عمر كرده، الآن هم هستند. پس اين استدلالات كه اينها مي گويند اين حرف هايشان اساس ندارد، من همان حرف خودم را تكرار مي كنم، نقاط را بزنند كنار، نيايند به نام شيعه حرف بزنند. نگويند چه كسي ما را ساپورت مي كند، نگويند گروهك منحرف ما را ساپورت مي كند و ما آمديم به نام شيعه حرف ها را مي زنيم؛ ولي عقيده شيعه اين نيست، مي آيند استدعاآت را مطرح مي كنيد، اين استدعاآت را در كتاب هاي سريقين آمده است. طول عمر از مسائلي است كه همه قبولش دارند در جلسه بعد من لازم باشد اشاره مي كنم، إن شاء ا... اما در ارتباط با بله نمي دانم جفر بود درست من شنيدم يا نه؟ درست شنيدم؟ جفر به حوادث آينده. خب ما در روايات داريم كه نمي دانم، كتاب علي بن ابي طالب يا نمي دانم، جفر اين، اين مسائل هست؛ ولي در اختيار ما نيست، اينها مسائلي است كه در اختيار خود ائمه طاهرين است، ما امروز بله محجوج به يعني به اصطلاح ملزم نيستيم كه به جفر وظيفه ما نيست كه به جفر و به اين چيزها اعتقاد پيدا كنيم به حرف هايمان از جفر بگيريم. ما امروز مكلف هستيم، به گرفتن كلمات از اهل بيت عصمت، گرفتن فرهنگ و اعتقادات از صادقين، گرفتن اعتقادات از اهل بيت رسول خدا اين جفر و اينها پيش خودشان باشد، ما مكلف نيستيم كه به آن جفرها عمل كنيم. بله اين جفرها مسائل آينده اي هست، حوادثي هست اين، اما ما فعلاً مكلف به همين روايات هستيم. روايتي كه در كتاب شريف بحار در وسائل الشيعه و در كتب اربعه آمده است.
آقاي نقوي
خيلي ممنون جناب آيت الله طبسي كه مفصلاً جواب سؤال ها را مطرح فرموديد و چند تا خط هاي ديگري مي گيريم و بعد از آن هم إن شاء ا... العزيز از شما همه بينندگان عزيز و محترم خداحافظي مي كنيم. سلام عليك و رحمة الله شبكه جهاني ولايت بفرمائيد.
بيننده
سلام عليكم حاج آقا يا علي مدد.
آقاي نقوي
پير مولا علي مدد، عليكم السلام و رحمة الله بفرمائيد.
بيننده
حاج آقا من يك مطلبي دارم راجع به روايات البته مربوط به برنامه نيست، اگر اجازه باشد و مطرح كنم و اگر نه باشد بعداً زنگ مي زنم.
آقاي نقوي
بفرمائيد اشكالي ندارد.
بيننده
با اجازه
آقاي نقوي
با اجازه حاج آقا إن شاء ا... العزيز.
بيننده
وهابي ها يك عقيده دارند كه خدا بر تخت خود نشسته است و حتي در روايات هم هست كه تخت او اين چنين مورد شده است و آن گاه كه خدا روي تخت قرار مي گيرد، تخت مانند جهاز شتر خش خش مي كند؛ يعني خداي وهابيان اين قدر سنگين است كه وقتي روي تخت قرار مي گيرد تخت خش خش مي كند احمد بن حنبل كتاب مسند، صفحه 80، كتاب ... ابن خزيمه صفحه 106، حالا اينها با اين عقايد خرافي و خنده دارشان مي آيند، ديگران را مشرك مي كنند.
تشكر مي كنم خداحافظ شما.
آقاي نقوي
خيلي ممنون متشكر، ممنون هستم البته اين بيش از سؤال يك مطلبي بود كه خب، اين هايي كه اعتقاد به اين را دارند اينها چطوري به ما و به اهل سنت مي گويند كه اينها ما كافر هستيم و اينها مشرك هستند. مطلب خيلي مهمي بود و واقعاً هم همين طوري هست و كسي كه خودشان اعتقادات شان اين طور باشد كه خنده دار و واقعاً بنا بر همان شرك كه اگر اينها اعتقاد داشته باشند كه خداوند متعال مجسم هست، چطوري مي توانند، بيايند به ما؛ ولي جناب آيت الله حالا همين جا يك سؤال كوچكي كه پيدا مي شود، اين است كه با اين همه اعتقاداتي كه اينها دارند، مخصوصاً كساني كه واقعاً به اين معتقد هستند. عقيده اينها از نظر اسلامي چه مي شود. ببخشيد كه مربوط به موضوع نيست؛ ولي خب ديگر ايشان سؤال را پرسيدند، إن شاء ا... من چند تا خط ها را ديگر بگيرم اين را از شما سؤال مي كنم. سلام عليك و رحمة الله شبكه جهاني ولايت بفرمائيد. سلام عليك و رحمة الله شبكه جهاني ولايت بفرمائيد. جناب آيت الله مي شود، اگر لطف بفرمائيد درباره همين يك مقدار صحبتي را مطرح بفرمائيد ممنون مي شوم.
آقاي طبسي
بله، ببينيد در ارتباط با اعتقادات شان، حالا اگر لازم باشد، ما طي يك برنامه اي ديگري بايد داشته باشيم واقعاً همين طوري كه فرموديد مسئله اعتقاد به جسميت خدا، خدا جسم است «نعوذ بالله» خدا روي عرش روي صندلي روي كرسي مي نشيند، خدا نمي دانم سالي يك دفعه مي آيد سر قبر احمد، احمد بن حنبل احمد و زيارت مي كند. خب اين خيلي حرف است شما مي گوييد بندگان خدا زيارت قبر پيغمبر خدا بروند شرك است؛ اما خدا را شما مي آييد كنار قبر احمد، سالي يك دفعه مي گوييد كه مي آيد قبر احمد را زيارت مي كند، در همان كتاب سني كه ايشان فرمودند آمده. اين مسئله اعتقادات شان واقعاً مشكل دارد، من خودمم هم تعجب مي كنم، كسي كه خودش توحيدش مشكل دارد، خدا را مي گويد كفش نمي دانم، بله نعليني كه طلائي مي پوشد، نمي دانم موي سرش فرفري است، موي سر زيادي دارد. آقاي ابن اثير شما نگاه كنيد در جلد ظاهراً 5 يا 6 كامل ابن اثير آنجا مي گويد: وقتي كه فتنه سلفي ها بغداد را فرا گرفت، همين طور مي ريختند مسجد ها را به آتش مي كشيدند، بله مردم را كتك مي زدند، شافي ها را كتك مي زدند، مدارس شان را به آتش مي كشيدند. مي گويد: اوضاع خيلي به هم ريخت، بله امام جماعت ها را مي زدند، بايد اينها «بسم الله» را آهسته بگويند، بايد بله قنوت نگويند در نماز صبح، مي گويد: آنجا بيانيه اي از طرف حكومت عباسي اين صادر شد، اين بيانيه خيلي عجيب است؛ يعني اين كه شما خودتان مشكل عقايدي داريد، عقائدتان نه با كتاب خدا مي سازد، نه با سنت رسول الله مي سازد. يك مشت كفريات است، يك مشت حرف هاي زندقه است، شما مي آييد، شيعه اهل بيت را كافر مي دانيد؛ ولي مردم را به عقيده معوج تان دعوت مي كنيد، اگر از عقيده معوج تان دست برنداريد، ما إِلِه مي كنيم و به جنگ شما مي آييم و شما را سر جاي خودتان مي نشانيم. بله در اين زمينه همين عقايد عجيب شان، عقايدي كه واقعاً مسلمين چه شيعه و چه سني از اينها بيزار هستند، آقاي من براي نمونه عرض مي كنم، آقاي حسن بن فرحان مالكي از علماي اهل سنت است، در رياض هم زندگي مي كند. ببينيد كتاب اخيرش را بله الحنابله النموذجة آنجا مي گويد كه بعضي از اين آقايان عقيده شان اين است وقتي كه خداوند عزوجل بخواهد، خودش را خلق كند، اول يك مشت اسب خلق كرد، بعد اسب ها را دستور داد كه بدوند، عرق كردند از عرق اسب ها خدا خودش را آفريد. آخر ببينيد اين حرف است؟ مؤلف الآن در خود صعودي هم هست، در خود بله رياض هم هست، كتابش هم در اختيار همه هست ببينند بله در. مي گويد كه اين عقائد بعضي ها خدايي كه خودش را از عرق، خود عقيده همه نباشد، عده اي از اينها خدايي كه خودش را از عرق اسب، يعني اسب ها قبل از خدا مخلوق بودن، قبل از خدا بودن. آخر اين اعتقاد، اين توحيد است؟ آيا دنيا را به اين توحيد دعوت مي كند. خب بله اين خدايي كه چشم دارد و پا دارد و دست دارد و از آسمان مي آيد زمين و نمي دانم. اين خدا، خب بله پيامبرش هم اگر فوت بشود، به قول شاگرد ابن عبد الوهاب بعد از درس چوب برداشت گفت اين عصاي من از پيغمبر بالاتر است، از «عصايي هذه خير من محمد» عصاي من از محمد «استغفرالله، استغفرالله» بهتر است چرا؟ چون با اين عصا عقرب را مي زنم، آقاي زيني دحلان شاعي نقل مي كند صاحب درر السنيه، از علماي اهل مكتب كه در سال 1304 در خود مدينه فوت شد. امام جماعت مسجد الحرام بود فقيه بود، مورخ بود در كتاب درر السنيه اين مطلب را نقل مي كند مي گويد كه بعد از درس ابن عبدالوهاب چوب برداشت، يكي از شاگردان گفت: اين عصا از بله عصاي من از پيغمبر بهتر است چون با اين عصا مار و عقرب مي كشيم و پيغمبر مرد، آن پستچي بود، نفعي ندارد. گفت: خدايي كه «نعوذ بالله» خودش را از عرق اسب ها خلق كرده باشد، خب پيغمبرش هم بايد همين باشد. پس اينها نه خدا را شناختند نه پيغمبر را من اين حرف را كه مي بينم ياد حرف حجاج بن يوسف ثقفي از اين حمايت كرد، مي افتم. حرفي كه كامل در مورب نقل مي كند. مي گويد: وقتي كه شنيد گروهي مي خواهند، بروند به زيارت قبر پيامبر اكرم ناراحت شد حجاج، گفت كه بله «تبا لهم» اي زيان كارها «يطوفون بأعواد و رمة بالية» مي خواهيد دور استخوان پوسيده بچرخيد، دنبال بله چوب بچرخيد، پس كجا بروند؟ از قبر پيامبر اكرم تعبير چوب و سنگ و استخوان پوسيده كرد. پس كجا بروند؟ «هلا طافوا بقصر أمير المؤمنين عبد الملك بن مروان» اميرمؤمنين چرا نمي روند به زيارت كاخ عبدالملك اميرمؤمنين خب چه خبر است آنجا «ألا يعلمون أن خليفة الرجل خير من رسوله» اين عبدالملك خليفه خداست، پيامبر رسول خداست و خليفه از رسول خدا بالاتر است، اين هم مشكل عقايدي دارند، اينها بني مروان است، اينها بني اميه هستند، مشكل عقائدي اينها دارند، اينها نه خدا را متأسفانه شناخته اند، نه پيامبر را شناختند؛ اما ادعا دارند پول دارند ادعا دارند؛ ولي عقيده ندارند. همين طور مردم را مي خواهند به سوي، يعني خودش در چاه افتاده، مي خواهد مردم را به داخل چاه بكشاند؛ اما الحمدلله مسلمين بيدار هستند، شيعه و سني بيدار هستند و از اين حركات انحرافي هم بيزارند.
آقاي نقوي
بله صد در صد همين طوري است إن شاء ا... العزيز كه ما هم در همين وسط قرار گرفتيم كه إن شاء ا... جناب آيت الله خدا توفيق به ما بفرمايد كه إن شاء ا... بيشتر اذهان مردم را روشن بسازيم و دشمن مشترك مسلمانان را به ديگران هم شناسائي كرده، إن شاء ا... العزيز از شرشان در امان باشيم، جناب آيت الله..
استاد طبسي
بنده درخواستي كردم كه لطف بفرمائيد بحث هاي سؤالاتي كه مي شود در همين چهار چوب باشد، درخواست ما اين بود. حالا دوستان اينها كم لطفي مي كنند، ديگر من نمي دانم.
آقاي نقوي
خيلي حساسيت جناب آيت الله هست، ما اگر يك كوچك ترين حرفي بزنيم، دوستان هم مثل اين كه خيلي حساس هستند، زود هم قهر مي كنند، به خاطر اين ما هم بالاخره ديگر همين با ملايمت در خدمت اينها عرض مي كنيم، بقيه در اختيار خود اينها هست. جناب آيت الله اجازه مي فرمائيد كه باز هم سؤال ها را بگيرم؟
استاد طبسي
بله.
آقاي نقوي
چشم، إن شاء ا... العزيز خب بينندگان عزيز و محترم پس ما إن شاء ا... باز هم يك فرصتي داريم كه در خدمت شما هستيم. سلام عليك و رحمة الله، شبكه جهاني ولايت بفرمائيد،
بيننده
سلام عليكم حال شما خوب است
آقاي نقوي
الحمدلله خدا را شكر ممنون متشكر بفرمائيد
بيننده
مي خواستم يك مطلبي پيرامون حضرت عالي بيان كنم،
آقاي نقوي
بفرمائيد حالا در خدمت شما هستيم.
بيننده
مي خواهم از مظهرالعجائب علي بن ابي طالب امامي كه همه وجودش تمام علم ما سخاوت ما، شجاعت و قدمت و روح بلندش هميشه بر تاريخ بشريت مي درخشد. سخن از علي بن ابي طالب اسوه اي است كه قرن هاست دانشمندان و بزرگان شيعه و سني پيرامون بينش و بصيرت و آگاهي او سخن ها گفتند و من چند تا حديث از پيامبر بيان مي كنم.
آقاي نقوي
بفرمائيد
بيننده
پيامبر خدا فرمودند: «إن الله تعالي أمرني يحب أربعة و أخبرني أنه يحبهم و فقيل يا رسول الله! من هم؟ قال علي منهم، يقول ذلك الثلاثة أبو ذر و سلمان و مقداد» اين حديثي كه در كتب اهل سنت هست، پيامبر خدا فرمود كه خداوند مرا به دوست داشتن 4 نفر امر فرمود، بعد از من خبر داد كه خود نيز اين 4 نفر را دوست دارم، سؤال شد كه اي پيامبر خدا آنها چه كساني هستند؟ فرمود: علي از آن هاست، اين جمله را 3 بار تكرار كرد، ابوذر و سلمان و مقداد. در حديث ديگري كه از ام سلمه روايت است «سمعت رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) يقول علي مع قرآن و القرآن مع علي» علي همراه قرآن است و قرآن همراه علي، اينها خيلي معني مي دهد؛ يعني علي خلاف نمي گويد هر چه قرآن مي گويد علي همان مي گويد حق علي بر مسلمين دارند، حق پدر بر فرزند است. همان طوري كه مسلمين حضرت علي را مي شناسند، نشناختند. از انس بن مالك باز روايت است قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): «ان الجنة لتشتاق الي الثلاثة علي و عمار و سلمان» بهشت در آرزوي ديدار 3 نفر به سر مي برد
آقاي نقوي
بله. خيلي ممنون بله گوش كرديم.
بيننده
سلامت باشيد
آقاي نقوي
خيلي ممنون سلامت باشيد خيلي ممنون متشكر كه زنگ زديد، تشكر خداحافظ.
بيننده
خداحافظ.
آقاي نقوي
خب بينندگان عزيز و محترم همين طوري هم كه ما قبلاً خدمت شما اعلام كرديم، جناب آيت الله هم ديگر تأكيد فرمودند كه اگر صحبتي مربوط به موضوع برنامه گامي به سوي ظهور، مخصوصاً كه نيمه شعبان هم پيش داريم، اگر هست ما در خدمت شما تا چند دقائق ديگر هم هستيم والا خب به هر صورت عرض كردم كه ما بعد هم به شما 2 الي 3 دقيقه فرصت را عنايت مي كنيم كه شما مي توانيد، يا سؤالتان را مطرح كنيد، يا مطالب تان را مطرح كنيد. البته من اين را هم خدمت شما بارها عرض كردم الحمدلله به لطف پروردگار شامل حال ما شده كه ما هر روز بعد از ظهر برنامه اي به زبان انگليسي، خلاصه مطالب همين برنامه كه از اينجا پخش مي شود و صحبت هايي كه مطرح مي شود را در خدمت بينندگان عزيز و محترم انگليسي زبان تقديم مي كنيم. اين هم اگر كساني كه فارسي متوجه نمي شوند، دوستان شما هستند و مي خواهيد كه اينها از اين مطالب با ارزش بهره اي ببرند، مي توانند برنامه بعد از ظهر ما را تماشا كنند، به زبان انگليسي شان ما يك مدت طولاني هست در شبكه جهاني ولايت برنامه هاي انگليسي زبان نداشتيم، به خاطر اين، اينجا تأكيداً عرض مي كنيم كه الحمدلله از اين هفته اين برنامه شروع شده است و ما الحمدلله اين مطالب را كه واقعاً مطالب خيلي با ارزشي هستند، كارشناسان مي آيند، شخصيت هاي علمي زحمت مي كشند و مطالب پر ارزش را اينجا مطرح مي كنند. ما مي خواهيم كه إن شاء ا... اين را در خدمت شما تقديم كنيم كه إن شاء ا... العزيز همه ما و حتي آن هايي كه فارسي را نمي فهمند هم از اين بهره اي كامل ببرند. يك اعلاميه كوچكي هم بود كه إن شاء ا... شب نيمه شعبان در مسجد امام علي (عليه الصلاة و السلام) در شهر بلازنتون هم إن شاء ا... مراسم نيمه شعبان برگزار هستند كه هم إن شاء ا... همين آمال هست و جشن هست و برنامه اي كه إن شاء ا... در مساجد ما اينجا داريم، اين هم افتخار مي كنيم. جناب آيت الله الآن وقت نماز جمعه هم هست و بنده هم بايد براي نماز جمعه به مسجد امام علي (عليه الصلاة و السلام) بروم. خدمت شما عرض مي كنم كه اگر دعا بفرمائيد دعاي مخصوص چون متصل به نيمه شعبان هست و شما هم كه تخصص موضوع مهدويت داريد، جناب آيت الله طبسي عرض به حضور شما دعاي مخصوص را بفرمائيد در خدمت شما هستيم كه إن شاء ا... خداحافظي كنيم از بينندگان عزيز و محترم.
استاد طبسي
من از شما و كادر محترم و همه بينندگان عزيز شبكه جهاني ولايت عرض تقدير و تشكر و عرض تبريك خدمت شان دارم و سلامتي را براي همه شان آرزو مي كنم و در پايان و خاتمه دعاي شريف را مي خوانيم.
آقاي نقوي
بفرمائيد.
استاد طبسي
(اللهم صلي علي محمد و آل محمد) «بسم الله الرحمن الرحيم، اللهُم كُنْ لِوَلِيكَ حُجةَ بْنَ الْحَسَنِ صَلَوَاتُ عَلَيْهِ وَ عَليَ آبائهِ فَي هَذِهِ الساعَةَ وَ فِي كُل سَاعَةٍ وَلِياً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلًا».
اميدوارم كه مورد عنايت ايشان قرار گرفته باشيد و خداوند عزوجل ما را از دعاي نماز شب مهدي محروم نكند.
«والسلام عليكم و رحمة الله»
آقاي نقوي
خيلي ممنون متشكر. «و السلام عليك و رحمة الله و بركاته» خداحافظ. خب بينندگان عزيز و محترم از همه شما التماس دعا داريم، إن شاء ا... العزيز كه فردا برنامه نور حق هم داريم، در خدمت شما هستيم. بلندگوي آزاد بيشتر إن شاء ا... فرصتي داشته باشيم كه در خدمت شما باشيم. همه شما را به خداوند متعال مي سپارم از همه شما هم التماس دعا دارم.
«و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته» خداحافظ.

* * * * * * *
* * * * * * *
* * * * * * *

««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»